Complejo9dOctubreEl Ple del Consell ha aprovat el Pla d'Estalvi i Eficiència Energètica, Foment de les Energies Renovables i l'Autoconsum als edificis, infraestructures i equipaments del sector públic de la Generalitat (PAEEG) impulsat per la conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productiu, Comerç i Treball, a través de l'IVACE (16-12-16)

El nou PAEEG és conseqüència de l'aposta decidida de l'actual Consell per impulsar un nou model energètic sostenible i en ell s'estableixen nous objectius d'estalvi energètic més ambiciosos i d'acord amb la nova política energètica del Consell. S'aplicarà en la totalitat d'edificis, infraestructures i equipaments en els quals es presten serveis del sector públic de la Generalitat.

Així doncs, estableix un objectiu d'estalvi energètic mínim global del 12% en 2020, del 25% en 2025 i el 25% dels edificis existents amb consum energètic superior a 200.000 kWh/any hauran de millorar la seua qualificació energètica abans de l'any 2025.
La Generalitat Valenciana compta amb prop d'1.900 punts de subministrament energètic i una factura energètica total propera a 80 milions d'euros, La major part del consum energètic (més del 80%) es concentra en els edificis públics.

El Pla incideix decididament en la necessitat de realitzar inversions en matèria d'estalvi i eficiència energètica i d'aplicació de les energies renovables, per al que és necessari conèixer el perfil de consum energètic de cadascun d'ells. Per açò, s'estableix un Programa d'Auditories Energètiques en aquells edificis i infraestructures amb un consum energètic superior a 200.000 kWh/any.

Instal·lacions d' Autoconsumo en els edificis de la Generalitat

En totes les auditories energètiques s'haurà d'incloure un estudi específic de viabilitat tècnic-econòmica d'una instal·lació d'autoconsumo elèctric a partir de fonts d'energies renovables i cogeneració d'alta eficiència. A més, s'hauran d'incloure criteris d'eficiència energètica en la contractació, entre uns altres, d'obres i gestió patrimonial, renovació de flotes i vehicles i contractació de serveis.

En aquest sentit, cal destacar que el Consell engegarà els panells solars fotovoltaics que van ser instal·lats per l'anterior Consell en el terrat de la torre 1 i en l'INVASSAT i que mai van arribar entrar en funcionament. Des de la conselleria d'Economia Sostenible s'ha impulsat la seua engegada i actualment estan pendents de tràmits administratius.

Primeres auditories en 26 centres educatius

Així mateix, el Pla estableix que en el termini d'un any els edificis, infraestructures i equipaments que compten amb grans consums energètics hauran d'incorporar una transmissió de dades telemàtica des dels punts de consum i en el termini màxim de 3 anys, la totalitat d'edificis i infraestructures amb consum energètic igual o superior a 200.000 kWh/any hauran de comptar amb una auditoria energètica.

Aquesta mesura ja ha començat a dur-se a terme de manera que, en un total de 26 centres educatius de la Comunitat, es començaran a realitzar auditories energètiques abans de finalitzar l'any.

La Generalitat auditarà els consums energètics amb la intenció de millorar la seua eficiència energètica i reduir el consum elèctric global dels edificis en almenys un 20 % en un període màxim de tres anys.

Segons les estimacions realitzades per L'iVACE, el consum mitjà d'un institut de 870 alumnes, se situa entorn dels 220.000 kWh a l'any, i el consum elèctric i tèrmic es reparteix pràcticament al 50%. Açò suposa al voltant de 30.000 euros de factura energètica a l'any.


Així doncs, s'han seleccionat un primer grup d'instituts d'Alacant, València i Castelló per a realitzar en cadascun d'ells una auditoria energètica que incloga una proposta preliminar de mesures d'estalvi i eficiència energètica i aprofitament de les energies renovables.

Una vegada realitzada, es redactarà un pla d'inversions per a escometre en un curt-mig termini (u-tres anys) per a aconseguir, en còmput global, almenys un estalvi del 20 % en el consum general del centre educatiu.

Foment de Planes de mobilitat Sostenible

Igualment, es fomentaran plans de mobilitat sostenible en els centres de treball que compten amb un mínim de cinc-centes persones al servei del sector públic de la Generalitat, potenciant l'ús dels vehicles no motoritzats i del transport públic.

A més, en els edificis de nova construcció de titularitat de la Generalitat o de qualsevol ens, empreses o organismes integrants del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, s'exigirà la instal·lació de punts de recarrega de vehicles alternatius i d'espais per a facilitar l'ús i aparcament de bicis.

D'altra banda, l'IVACE i la pròpies Conselleries i organismes desenvoluparan campanyes d'informació i conscienciació sobre la necessitat de realitzar un ús racional de l'energia, per la seua repercussió energètica, econòmica i mediambiental, dirigides al personal de la Generalitat.

En la formulació i proposta anual de l'avantprojecte de llei de pressupostos als Corts de cada exercici el Consell disposarà el necessari perquè el sector públic de la Generalitat puga comptar amb les partides econòmiques necessàries per a dur a terme les inversions i actuacions derivades del Pla.

Per a l'exercici 2017, l'IVACE ha previst una quantitat de 150.000 euros, sense perjudici de les partides pressupostàries previstes per cada conselleria per a les actuacions contingudes en el Pla.

Gestió energètica unificada

L'IVACE, designat com a impulsor, coordinador i supervisor de la gestió tècnica del Pla, engegarà una plataforma informàtica que permeta realitzar una gestió energètica unificada de tots els edificis, infraestructures i equipaments del sector públic de la Generalitat que permetrà dur a terme un registre i control de consums energètics amb l'objectiu d'estudiar els potencials d'estalvi d'energia.

Les companyies energètiques distribuïdores i comercialitzadores que subministren al sector públic de la Generalitat facilitaran a *IVACE Energia dades trimestrals sobre els diferents components de la factura

Cadascuna de les conselleries i els òrgans corresponents del sector públic de la Generalitat, en col·laboració amb l'IVACE, elaboraran Planes de Gestió Energètica per als edificis, infraestructures i equipaments públics amb consum igual o superior a 200.000 kWh/any (energia elèctrica més tèrmica).

En el cas de consums menors a aquesta xifra es realitzarà un control del consum i cost energètic, i en es promouran la implantació de mesures d'estalvi i sistemes d'energies renovables per a aconseguir una reducció contínua de les seues factures energètiques.