PUCO2L'Institut Tecnològic Metalmecànic, Moble, Fusta, Embalatge i Afins (AIDIMME), l'Institut Tecnològic del Plàstic,(AIMPLAS) i el Centre Tecnològic del Calçat (INESCOP) estan investigant amb el suport de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace) com convertir el CO? procedent d'emissions industrials en productes químics d'alt valor afegit amb aplicació en la indústria del calçat i del moble (7-6-21)

En concret estan desenvolupant dins del projecte PUCO2 sistemes de conversió del CO? en poliuretans lliures de isocianats, així com poliuretans basats en polioles, i la seua posterior validació com a pintures, vernissos i adhesius que tinguen utilitat en el sector calçat i del moble.

Les primeres mostres d'adhesius estan realitzades amb èxit sobre materials que s'empren per a la fabricació de calçat i s'estan testant ara en mobiliari.

L'ajuda del Ivace, cofinançada amb fons europeus (FEDER) supera els 700.000 euros “i va molt en la línia amb l'aposta de la conselleria d'Economia Sostenible i l´Ivace per aquest model econòmic emergent basat en la estracció de recursos i a donar nova vida a matèries primeres i materials ja utilitzats” ha indicat la directora general de l´Ivace. Júlia Company.

PUCO2 ataca des de la I+D+i el problema del calfament global provocat per l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle i pretén ser una eina capaç d'orientar i assessorar les empreses sobre la implantació de tecnologies de captura de CO? adaptades a les seues necessitats i les seues pròpies emissions.

El CO? contribueix més del 60% al calfament global a causa de la seua gran quantitat d'emissions. Segons dades de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica sol el teixit industrial de la Comunitat va emetre durant 2018 un total de 8,9 milions de tones de gasos d'efecte d'hivernacle a l'atmosfera, un 38% més del permés pel Govern.

“Per tant- ha recalcat Júlia Company- el millor camí per a rellançar l'economia és apostar per una “economia verda”, per una autèntica transformació dels nostres sistemes, que pose la lluita contra l'emergència climàtica i la sostenibilitat, en el centre del nou model econòmic”.

Col·laboració d'empreses

El sistema PUCO2 que estan investigant els tres centres tecnològics i que ha comptat amb la col·laboració de 17 empreses tracta d'aprofitar les emissions de les instal·lacions industrials per a la producció de polímers de diversa índole, la qual cosa suposa un doble benefici: d'una banda, el més evident que és el mediambiental, però també l'econòmic gràcies a l'aprofitament de recursos en un marc d'economia circular.

Gràcies a la seua involucració es preveu que els resultats obtinguts arriben també a empreses productores d'adhesius per a com per a la indústria auxiliar i altres sectors com el tèxtil, el de l'automòbil o el del joguet.

Company ha destacat la important labor investigadora dels centres tecnològics de la Comunitat amb projectes com aquest, els resultats dels quals puguen ser ja transferits a les empreses per a donar-los suport en la seua activitat i contribuir a la millora de la seua competitivitat.

En 2021 Ivace innovació ha destinat als 11 centres tecnològics un total de 50 milions d'euros.