Els fluxos d'inversió productiva bruta rebuts per la Comunitat Valenciana en 2020 van ascendir a 324 milions d'euros, la qual cosa representa un descens del 57'8% respecte al mateix període de l'any anterior, segons dades fetes públiques per la Secretaria d'Estat de Comerç (7-4-21)

La directora general d'Internacionalització, María Dolores Parra, ha explicat que les dades d'inversió bruta en la Comunitat Valenciana han experimentat un descens durant 2020, en línia amb el succeït en el context global i europeu. Al mateix temps ha destacat "un increment de l'interés pel desenvolupament de noves iniciatives d'inversió en el nostre territori, ateses pel Valencian Investment Desk".

Durant 2020 i malgrat la pandèmia, des del Valencian Investment Desk, dependent de la conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, s'han atés un total de 69 iniciatives d'inversió, la major xifra dels últims anys.

"A més, - ha indicat Parra- en 2021 s'estan reactivant projectes que en 2020 es van veure afectats per la irrupció de la pandèmia".

Encara que un terç de les empreses que planegen invertir en la Comunitat Valenciana, ho fan amb inversions inferiors als 5 milions d'euros, durant 2020 s'ha registrat un augment significatiu dels grans projectes amb inversions previstes superiors als 200 milions d'euros: "8 projectes en 2020, enfront d'un únic projecte en 2019", ha explicat Parra.

Empreses de fins a 26 països han mostrat interés per invertir a la regió en 2020, fonamentalment procedents d'Europa (52%), Àsia (16%) i Amèrica del Nord (15%). Entre els països de procedència de les potencials inversions destaquen Alemanya (11) i els Estats Units (8), seguits a distància per l'Índia, la Xina i Països Baixos (3).

Pel que fa a la classificació sectorial, la quarta part dels projectes pertanyen al sector TIC (consultoria, però també empreses enfocades a la introducció de tecnologia en la indústria), seguit per sector Agroalimentari (8), Automoció (5), Tèxtil sanitari i Serveis compartits (4 projectes cadascun).

En l'actualitat, 11 empreses es troben en procés d'implantació en la Comunitat Valenciana (4 del sector TIC, 3 del sector Agroalimentari, i 1 empresa de Logística, sector Energètic, Envàs i embalatges i Turisme ecològic).

Dades inversió en la Comunitat

El context global en 2020 ha estat marcat per la pandèmia del coronavirus que, en l'àmbit de la inversió estrangera directa, ha generat fortes baixades generalitzades en els fluxos inversors registrats en la major part de les economies.

Així, les estadístiques avançades per UNCTAD al gener de 2021 sobre els fluxos mundials d'IED en 2020 donaven compte del descens d'un 42%, fins als 859.000 milions de dòlars, que s'ampliava fins al 69% en el conjunt de països desenvolupats i al 71% a la UE-27.

La Comunitat Valenciana s'ha situat en 2020 en la cinquena posició quant a la recepció de fluxos d'inversió entre les diferents Comunitats Autònomes.

En 2020, tres països van superar els 20 milions d'inversió: Bèlgica, gràcies a fortes inversions en Activitats annexes al transport marítim; França, gràcies a inversions en Comerç a l'engròs, Educació i Sector primari; i el Japó, que continua la seua tendència inversora dels últims anys en la CV (127 milions acumulats des de 2017).

Són també destacables les inversions de Suïssa, la Xina, el Regne Unit, Itàlia o Malta, tots ells superant els 10 milions d'inversió l'any.

El sector Serveis ha acaparat el 82% de la inversió en 2020, en un any en què la concentració ha sigut elevada (els deu principals sectors han suposat un 87% del total invertit).

Destaquen especialment les inversions en Emmagatzematge i transport procedents de Bèlgica (43% del total), molt per davant de la resta de sectors. Segueixen Comerç major i intermedi, Fabricació de mobles, Serveis financers i Activitats de lloguer. En total, 8 sectors han superat els 10 milions d'inversió en 2020.