La conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball va a suprimir l'actual taxa per reclamacions en el sector energètic per entendre que dificulta als ciutadans exercir i defensar els seus drets com a consumidors davant les empreses energètiques. Fins avui, qualsevol usuari que volia formalitzar una queixa contra una companyia d'aquest ram havia de pagar 20,20 euros que l'Administració els retornava si la resolució de la reclamació fallava a favor del ciutadà.

Aquesta obligació de pagament desapareixerà tal com confirma el conseller Rafa Climent qui, a més, anuncia altres mesures “que faciliten la resolució de les reclamacions i eviten que aquestes viatgen de finestreta en finestreta com està ocorrent en molts casos, allargant indegudament la seua resolució que en cap cas afavoreix al consumidor”.


La conselleria, i en concret la direcció general d'Energia que dirigeix Júlia Company, considera que el ciutadà pateix una clara desprotecció amb el pagament d'aqueixa taxa, un impost que condiciona i dificulta l'emplene d'un dels seus drets fonamentals: el de la reclamació.

Altres accions

A més de l'eliminació de la taxa de 20,20 euros, el conseller Climent i la direcció general d'Energia aplicarà una sèrie de mesures que, d'una banda simplifiquen els tràmits per a oficialitzar les reclamacions i també per a millorar la informació que reben els consumidors energètics, divulgar i facilitar el coneixement dels seus drets.
Aquestes accions puntuals són:

  • Crear un grup de treball per a millorar la coordinació entre els òrgans competents d'Energia i Consum.
  • Establir un procediment de reclamació telemàtic, posant els punts d'atenció i mitjans de suport necessaris perquè els qui no puguen presentar les seues reclamacions per aquesta via.
  • Reforçar els mitjans personals i materials adscrits per a resoldre de forma més àgil les reclamacions que es presenten i per a vigilar el compliment de les obligacions que tenen els operadors energètics.
  • Millorar la informació al consumidor mitjançant els instruments de difusió més eficients.


Sectors amb múltiples queixes

Segons dades que maneja la conselleria corresponents a 2014, del rànquing dels 31 mercats de serveis analitzats per un estudi del Consumer Market Scoreboard sobre el grau de satisfacció a Espanya, els serveis elèctrics se situen en el lloc 28 de 31, i els de gas en el 17 de 31.

També en el balanç de consultes i reclamacions que anualment presenta el Consell de Consumidors i Usuaris, els sectors d'electricitat i gas estan entre els quals més queixes i consultes reben (l'any 2014, 63.582 i 25.221, respectivament).