Sistema intern d'informació de l'IVACE
El Sistema intern d'informació de l'Institut Valencià de Competitivitat, (Ivace) respon al mandat recollit en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, d'establir canals interns, un responsable del sistema i un procediment a seguir per a la presentació d'informació sobre actes o conductes constitutius de possibles infraccions penals o administratives, greus o molt greus, en el context laboral.
El Consell de Direcció, òrgan de govern i control de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace) i responsable de la implantació del Sistema Intern d'Informació (SII), en sessió celebrada el 21 de gener de 2025 acorda:
- Implantar el Sistema Intern d'Informació de l’Ivace, previst en la Llei 2/2023, de 20 de febrer,
- Aprovar el procediment de gestió d'informacions
- Designar com a Responsable del Sistema al director de Relacions Externes de l’Ivace
Àmbit objectiu d'aplicació
Les informacions que es presenten han de versar sobre accions o omissions relacionades amb el funcionament de l'IVACE que puguen ser constitutives d'infraccions penals o administratives greus o molt greus.
Àmbit subjectiu d'aplicació
Són persones informants o denunciants:
- Les persones que tinguen la condició d'empleats públics de l'IVACE
- Qualsevol persona que treballe per o sota la supervisió i direcció de contractistes, subcontractistes o proveïdors de l'IVACE
- Les persones que informen en el marc d'una relació laboral, funcionarial o estatutària ja finalitzada, voluntaris, becaris i treballadors en períodes de formació amb independència que perceben o no una remuneració
- Les persones la relació de les quals encara no haja començat, en els casos en què la informació sobre infraccions haja sigut obtinguda durant el procés de provisió de llocs de treball.
Principis generals
El Sistema Intern d'Informació de l’Ivace que s'implanta ha de:
a) Permetre que les persones informants puguen proporcionar informació sobre accions o omissions contemplades com a infraccions penals o administratives greus o molt greus dins del context laboral o professional de l'IVACE d'acord amb els articles 2 i 3 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer.
b) Estar dissenyat, establit i gestionat d'una forma segura, de manera que es garantisca la confidencialitat de la identitat de la persona que informa i de qualsevol tercer esmentat en la comunicació, i de les actuacions que es desenvolupen en la gestió i tramitació de la informació o comunicació, així com la protecció de dades, impedint l'accés de personal no autoritzat.
c) Permetre la presentació de comunicacions per escrit o verbalment, o de les dos maneres.
d) Integrar els diferents canals interns d'informació que pogueren establir-se dins de l'entitat.
e) Garantir que les comunicacions presentades puguen tractar-se de manera efectiva dins de l'IVACE amb l'objectiu de ser el primer a conéixer la possible irregularitat.
f) Ser independent i aparéixer diferenciat respecte dels sistemes interns d'informació d'altres entitats o organismes.
g) Comptar amb un responsable del sistema d'informació.
h) Comptar amb una política o estratègia que enuncie els principis generals en matèria de Sistemes intern d'informació i defensa de l'informant i que siga degudament publicitada en el si de l'entitat o organisme.
i) Comptar amb un procediment de gestió de les informacions.
j) Establir les garanties per a la protecció de les persones informants en l'àmbit de la pròpia entitat o organisme, respectant, en tot cas, el que es disposa en el procediment de gestió d'informacions.
Canal intern del Sistema Intern d'Informació
Es crea la Bústia interna de denúncies, canal intern d'informació de l'Ivace dins del Sistema Intern d'Informació, una ferramenta comprensible, àgil i d'accés ràpid que permet la presentació d'informacions o comunicacions, tant anònimes com identificades, sobre accions o omissions que puguen ser constitutives d'infracció penal o administrativa greus o molt greus dins del context laboral o professional de l'IVACE i que garantix, en tot cas, la protecció i confidencialitat
Responsable del Sistema Intern d'Informació
La persona responsable del sistema exercirà les seues funcions de manera independent i autònoma respecte de la resta d'òrgans de l'entitat i no podrà rebre instruccions de cap mena en el seu exercici i haurà de disposar de tots els mitjans personals i materials necessaris per a dur-les a terme.
Procediment de gestió d'informacions
Fets sobre els quals es pot traslladar informació pel canal intern d'informació (Art. 2 Llei 2/2023)
-
Accions o omissions en l'àmbit de l'IVACE que puguen ser constitutives d'infraccions del Dret de la UE, afecten els seus interessos financers, o incidisquen negativament sobre el Mercat Interior, sempre d'acord amb la interpretació que la llei fixa per a aquests conceptes.
- Accions o omissions en l'àmbit de l'IVACE que puguen ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu en l'ordenament jurídic espanyol, incloent com a tals les que impliquen pèrdua econòmica per a la Hisenda Pública o per a la Seguretat Social.
- No serà aplicable este canal per a la presentació d'informacions que afecten la informació classificada, a procediments de contractació que continguen informació classificada o que han sigut declarats secrets o reservats, així com per a la resta d'excepcions esmentades en la Llei 2/2023, de 20 de febrer.
Qui pot presentar informació per este canal (Art. 3 Llei 20/2023)
- Persones empleades de l'IVACE
- Persones que hagen obtingut informació rellevant en el marc d'una relació laboral o estatutària amb l'IVACE, encara que ja estiga finalitzada
- Qualsevol persona que treballe per o sota la supervisió i la direcció de contractistes o subcontractistes amb l'IVACE o de proveïdors de l'IVACE
- Becaris o personal en període de formació que presten servici en l'IVACE
- Aquelles altres persones la relació laboral de les quals amb l'IVACE encara no haja començat, però hagen obtingut informació rellevant sobre presumptes infraccions durant el seu procés de selecció
Gestió de la informació rebuda
a) Recepció de la informació.
Rebuda una informació, es procedirà al seu registre, assignant-li un codi d'identificació, i es justificarà recepció dins dels 7 dies naturals següents..
b) Valoració.
En un termini no superior a deu dies hàbils des de la data d'entrada/registre de la comunicació, el responsable del Sistema haurà d'admetre o inadmetre la comunicació
Procedirà la inadmissió en els següents casos:
- Quan els fets relatats manquen de tota versemblança
- Quan manque de fonament, versemblança o contingut essencial, siga notòriament falsa, fundada únicament en opinions o estiga formulada de manera vaga o excessivament genèrica.
- Quan siga manifestament repetitiva, llevat que s'aprecien noves circumstàncies de fet o de dret que justifiquen una nova valoració.
- Quan estiga sent investigada per l'autoritat judicial.
L'admissió o inadmissió es notificarà a la persona informant dins dels cinc dies hàbils següents a la presa de la decisió, llevat que la comunicació anara anònima, o que l'informant haguera renunciat a rebre notificacions.
c) Comprovació dels fets comunicats.
Una vegada admesa a tràmit la comunicació, el responsable del Sistema serà la persona encarregada de la instrucció amb el suport que requerisca per a la millor anàlisi d'aquesta.
Les persones que facen costat al responsable del Sistema en la instrucció de la comunicació estaran subjectes a les mateixes obligacions de confidencialitat que el responsable del Sistema
La instrucció comprendrà totes aquelles actuacions encaminades a comprovar l'exactitud i veracitat dels fets comunicats i a protegir els drets tant de la persona informant com de l'afectada, incloent-hi la possibilitat de mantindre la comunicació amb la persona informant, d'haver consentit en això, i de sol·licitar-li informació addicional, tenint en compte sempre l'obligació de respectar els drets d'informant.
La persona afectada per la informació té dret al fet que se l'informe de les accions o omissions que se li atribuïxen i a ser sentida en qualsevol moment. Esta comunicació tindrà lloc en el temps i forma que es considere adequat per a garantir la bona fi de la investigació.
En cap cas es comunicarà a les persones afectades la identitat de la persona informant ni es donarà accés a la comunicació o denúncia.
Durant tot el procediment s'actuarà amb especial sensibilitat a la presumpció d'innocència i a l'honor de les persones afectades.
d) Terminació.
El procediment finalitzarà amb l'emissió d'un informe per la persona Responsable del SII, que elevarà a la persona titular de la direcció de l'Ivace, que haurà d'incloure almenys:
- Una exposició dels fets relatats, el codi d'identificació de la comunicació i la data de registre
- La classificació de la comunicació a l'efecte de conéixer la prioritat o no en la seua tramitació
- Les actuacions realitzades per a comprovar la versemblança dels fets
- Les conclusions de la instrucció i la valoració de les diligències i dels indicis que les sustenten
El termini màxim per a donar resposta a la persona informant de les actuacions d'investigació no podrà ser superior a 3 mesos, a comptar des de la recepció de la comunicació, excepte casos d'especial complexitat que requerisquen una ampliació del termini, i en este cas podrà estendre's fins a un màxim d'altres 3 mesos addicionals.
En cas d'informació notòriament falsa, tergiversada o obtinguda de manera il·lícita, s'exigiran les responsabilitats legals que procedisquen.
Enllaços
- Acord del Consell de direcció de l'Ivace de 21 de gener de 2025
- Sistema Intern d'Informació de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE)
- Procediment de gestió de les informacions rebudes en el canal intern d'informació de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE)
- Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció